Mani/hypomani

Har alla bipolär maniska tillfällen?

2016-07-30 15:16 #0 av: npfutredning

Min psykolog misstänker Bipolär (och adhd o asperger), men, jag har inte upplevt att jag blir:

Överaktiv
Behov av mindre sömn (är i princip alltid trött)
Övertro på mig själv
Pratar mer
Sexuella utsvävningar / mer sexuellt behov

Däremot detta:

Humörsvängningar, ibland riktigt snabba och extrem ilska eller depression
Ökad kreativitet i ett par dagar
Går in i en uppgift (nytt jobb/skola) till 100 % - blir sen totalt slut och orkar inte fortsätta
Depressioner, men det känns som att jag varit deprimerad hela livet
Svårt att sova men är jättetrött
Ångest
Ensamhetsbehov
Ogillar umgänge,fester, födelsedagar eller bara att ngn ska komma hem till mig - om jag inte känner mig helt bekväm

Och mycket mer..

Finns det andra tecken på maniska tillstånd, som ni upplever? Inte de typiska med överdriven glädje, sex,shopping, kreativitet?

Anmäl
2016-07-31 12:58 #1 av: IaMiaMaria

Du beskriver ökad kreativitet och att du går in i nya uppgifter till 100%, det är två maniska/hypomaniska symtom. Man behöver ju inte ha alla. Även ilska är ett av symtomen. Alla är inte super glada och trevliga då de är maniska utan de kan vara arga och aggressiva också.

Anmäl
2016-07-31 21:07 #2 av: npfutredning

#1 Tack. Äntligen lite klarhet ❤ Då förstår jag mycket mer.

Anmäl
2017-01-05 15:47 #3 av: bena

Vet att inlägget är ett 1/2 år gammalt men vill ändå lägga till att både ökad kreativitet och att du går in i nya uppgifter till 100%, är symtom på ADHD likaväl som på hypomani... Så troligtvis är det ADHD du har.

Anmäl
2017-01-10 20:45 #4 av: Helaina

kan du vara lite mer åt borderlinehållet då kanske? Man kan få sådana svängningar i humöret att man ibland misstar det som ADHD el bipolaritet. Man kan vara bipolär och bara ha depressioner men oftast kanske det är längre och djupare skov då. Har du provat antidepressiva och hur svarar du på dem?

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.